Wakacje – kilka sprawdzonych pomysłów na pożyteczne wykorzystanie martwego sezonu
Wakacje, czyli martwy sezon. Nie muszą być zbędne w przedsiębiorstwie. W tym artykule przedstawimy Ci kilka sprawdzonych pomysłów na produktywne wykorzystanie wakacji. Dzięki wprowadzeniu ich w życie, Twoje przedsiębiorstwo ruszy z kopyta i zacznie generować zysk.
Sezon wakacyjny – i co dalej?
Zbliżają się powoli wakacje. Dla wielu firm jest to martwy sezon. Okres, kiedy firma nie odnotowuje tylu przychodów, co w innych miesiącach. Nie musi to jednak być całkiem bezproduktywny okres. W końcu to idealny czas na przemyślenie strategii działań, które możesz z powodzeniem wdrożyć wakacyjną porą. Usprawnią one funkcjonowanie przedsiębiorstwa, wpłyną pozytywnie na marketing, uskutecznią pracę działu sprzedaży, a to oznacza, że zaczniesz więcej zarabiać. Poniżej przedstawiamy nasze sprawdzone i co ważne – skuteczne propozycje działań, które idealnie nadają się do przeprowadzenia podczas wakacji. Obejmują one:
-
kwestie organizacyjne,
-
kwestie dotyczące zespołu,
-
marketing,
-
sprzedaż,
-
ofertę,
-
optymalizację kosztów.
Organizacja
Zastanów się, czy dotychczasowa struktura organizacyjna przedsiębiorstwa jest odpowiednia. Czy nie należy wprowadzić kilku zmian, które wpłyną korzystnie na obieg informacji w firmie, optymalizację kosztów, a także komunikację. Przeczytaj kilka książek dotyczących strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. Usiądź wygodnie, weź do ręki kubek z ulubioną kawą, narysuj schemat organizacyjny Twojego przedsiębiorstwa i pomyśl, czy wszystko jest takie, jak być powinno. Być może uznasz, że któryś z pracowników jest zbędny i najwyższy czas go przenieść na inne stanowisko albo zwolnić. W końcu w firmie bywa i tak, że z kimś trzeba się pożegnać. Zastanów się, czy taka struktura organizacyjna jest wystarczająca. W końcu każda firma jest wyjątkowa i zasługuje na specjalne rozwiązania. Zastanów się, czy Twoje biuro jest odpowiedniej wielkości. Czy jest takie, jakie być powinno? Może czas na zmiany?
Zespół
Zespół, jako zasoby ludzkie, to najważniejsze zasoby każdego przedsiębiorstwa. Twojego również. Zastanów się, jak wygląda Twoja współpraca z pracownikami i jak wygląda kontakt pomiędzy pracownikami. Czy uważasz, że Twoi pracownicy są zaangażowani w wykonywaną pracę? Musisz mieć pewność, że pracownicy są efektywni. Jeśli masz wątpliwości, prawdopodobnie odpowiedź brzmi: nie. W takiej sytuacji masz dwa wyjścia. Po pierwsze, możesz zatrudnić osobę odpowiedzialną za ZZS. Po drugie – możesz samodzielnie motywować pracowników. Doskonałym pomysłem jest przeprowadzenie szkoleń wewnętrznych dla Twoich pracowników. Wakacje to również doskonała pora na rozmowę z pracownikami o ich poglądach, spostrzeżeniach i problemach z jakimi spotykają się w miejscu pracy. Pomyśl nad benefitami pracowniczymi i środkami motywacyjnymi. Wakacje to dobry prac, aby nad tym popracować.
Oferta
Wakacje to rewelacyjny czas na opracowanie nowej, ulepszonej oferty firmy. Uwzględnij sugestie swoich pracowników. Zbadaj potrzeby i oczekiwania swoich klientów. W końcu to do nich kierujesz swoją ofertę. Co może się przydać? Przede wszystkim badanie NPS skierowane do klientów oraz bezpośrednie rozmowy z najlepszymi klientami firmy. Następnie przygotuj ofertę skrojoną na miarę potrzeb Twoich klientów. Zadbaj o przygotowanie nowoczesnej, przyjemnej wizualnie i atrakcyjnej treściowo oferty, która trafi do Twoich potencjalnych klientów.
Sprzedaż i kwestie finansowe
Zadbaj o nową, ulepszoną sprzedaż. Zbadaj nie tylko potrzeby i oczekiwania klientów, ale również działania konkurencji. Przeanalizuj swoje wydatki i przychody. Sprawdź, jaki jest koszt pozyskania leada. Sprawdź, czy nie masz zaległości finansowych. Zadbaj o to, aby Twoi dłużnicy nie zwlekali dłużej z płatnościami. Jeśli trzeba skontaktuj się z firmą windykacyjną lub skieruj powództwo do właściwego sądu.
Optymalizacja kosztów
Optymalizacja kosztów to to, czego potrzebuje każde współczesne przedsiębiorstwo. Zastanów się, na co wydajesz najwięcej pieniędzy. Spróbuj optymalizować koszty. Zapożycz kilka rozwiązań z japońskich przedsiębiorstw. Tam nie ma wielu długopisów, linijek, czy innych artykułów biurowych. Piszesz jednym, aż się skończy wkład. Wtedy kupujesz nowy. Jeśli dużo wydajesz na telefony – sprawdź ofertę konkurencyjnego operatora sieci komórkowej. Najwięcej uwagi poświęć jednak optymalizacji kosztów poniesionych na działania marketingowe.
Marketing
Właściwe działania marketingowe są ważne z dwóch powodów. Po pierwsze, dzięki doborowi właściwych narzędzi będziesz pozyskiwał większą liczbę potencjalnych klientów. Po drugie, zadbasz o odpowiedni wizerunek firmy. Po trzecie, zoptymalizujesz koszty. Zrezygnujesz z płacenia za działania, które nie przynoszą spodziewanego efektu albo są nieopłacalne. Czyli zbyt dużo środków pieniężnych przeznaczasz na działania, z których masz niewielu klientów, czyli niewiele zarabiasz. Koncentruj się na tych działaniach, które są tego warte. Co musisz zrobić? Przede wszystkim:
-
zadbaj o wygląd swojej strony internetowej
-
postaw na retargeting
-
przygotuj kampanię e-mailingową do starych klientów
-
poproś o referencje swoich klientów
-
odśwież identyfikację wizualną
-
przeprowadź audyt SEO swojej strony, a następnie popraw teksty na stronie
-
przeanalizuj jeszcze raz swoją grupę docelową
-
stwórz personę
-
zadbaj o wygląd swoich profili w social mediach
-
przygotuj content plan
Zrób coś dla siebie
Przygotowanie tych rzeczy w czasie, kiedy nie masz tyle pracy to doskonały pomysł na wykorzystanie czasu do maksimum. Ale nie myśl tylko o pracy. Pozwól sobie na odrobinę odpoczynku. Odprężenie i oderwanie od natłoku pracy dobrze Ci zrobią. Pamiętaj, że wypoczęty człowiek jest bardziej pomysłowy i bardziej wydajny w miejscu pracy.